Intrapreneurship

01 oktober 2018 |

Baas in eigen baan

De economie draait ondertussen weer op volle toeren. Fijn, want iedereen profiteert daarvan. Maar iets minder fijn voor jou als opdrachtgever in een groeiend bedrijf, zo schreven wij eerder op ons blog. Want hoe los je nu die constante vraag naar goede werknemers op? Wij ging op onderzoek uit en vonden het antwoord: intrapreneurship. Ondernemerschap binnen de muren van jouw bedrijf.

2Partners: Intrapreneurship

Take the risk

Al een aantal jaar wordt er onderzoek gedaan naar intrapreneurship, ook wel intern ondernemerschap genoemd. De voornaamste conclusie is dat dit fenomeen zijn vruchten afwerpt. Het is het perfecte middel om in de delegeerfase en standaardisatiefase van je bedrijf de flow van een startup te behouden, en dat is de ideale mix voor een gezond bedrijf.

Het werkt als volgt: intern ondernemerschap heeft alles te maken met het doel om te vernieuwen en te revitaliseren binnen een organisatie. Hierbij is het van belang sterk te focussen op de verbetering van producten en diensten, innovaties en nieuwe concurrentieverhoudingen op de bestaande markt. Simpeler gezegd richt intrapreneurship zich op innovatie op elk denkbaar gebied binnen je bedrijf.

Dichtbij huis

Deze creatieve oplossingen en innovatieve ideeën hoeven helemaal niet van een duur adviesbureau te komen. Zelfs niet van de afdeling ‘Research and Development’. De creatieve denkers zijn vaak veel dichterbij dan je denkt. Medewerkers met eigenschappen die sterk bij een zelfstandig ondernemer passen, zijn hier namelijk uitermate geschikt voor. Vereisten zijn dat zij vernieuwend en risico nemend gedrag vertonen. En dat zij in staat zijn om proactief en in het belang van het bedrijf te handelen. Heb je al een pareltje op het oog…?

Hoe het werkt

Tijd dus om een manager aan zijn haar te trekken en voor een kleine cultuuromslag te zorgen! Het werkt als volgt: je geeft een werknemer met ondernemende kwaliteiten de volledige verantwoordelijkheid over een bepaald project, een product of een afdeling. Dat houdt dus ook financiële verantwoordelijkheid in - je geeft je werknemer een budget, en hij of zij is verantwoordelijk voor wat ermee gebeurt. Niet alleen creëer je hierdoor meer doorgroeimogelijkheden voor je werknemers, het neemt jou ook een hoop werk uit handen. Hoe fantastisch is het als je eigen werknemers, volledig zelfstandig aan de slag gaan met een plan waar hun hart sneller van gaat kloppen? Dat betekent een enorme groei in loyaliteit (employer branding), een groter gevoel van verbinding met het bedrijf en meer zelfstandigheid en eigenwaarde. En dat zorgt voor een bruisend bedrijf. Wij zouden het wel weten!

 

En jij dan?

Stel je kiest ervoor om creatieve en proactieve werknemers meer autonomie te geven: ze krijgen meer zeggenschap over financiën, projecten en producten. Dan kan de toplaag van het bedrijf uit zijn neus gaan peuteren. Toch?

Nee hoor, integendeel. Er valt nog genoeg te doen. Ten eerste moet je er als bedrijf voor zorgen dat de randvoorwaarden voor intern ondernemerschap aanwezig zijn. Denk hierbij aan het opleiden van je werknemers en het stimuleren van een bepaalde werkcultuur. Lees hiervoor ons blog over Employer Branding. Daarnaast kunnen werknemers niet goed functioneren als ondernemer wanneer er geen duidelijke visie voor het bedrijf is. Als toplaag is het daarom noodzaak om een haarscherpe visie te creëren en zeer duidelijke bedrijfsdoelen te hebben om je werknemers in de juiste richting te sturen.

Hurray!

Nog niet overtuigd van de voordelen? Beeld je dan een proactieve en creatieve werkvloer in en leg onze blogs over millennials en recruiten er even naast. Want met een startup vibe en de mogelijkheid tot persoonlijke groei heb je die ene perfecte werknemer zo binnen. En met zo veel sterke interne ondernemers bouw je naar buiten toe een sterk merk. En dan profiteert écht iedereen van de florerende economie.

Contact?

Zoek je werk?

Upload je CV

Adres

2Partners
Van Lanschotlaan 2
5262 AG Vught                Stefanie  06-41474160   Andrea   06-37374280