De 5 grote arbeidsmarkttrends van 2020

02 december 2019 | Algemeen

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Elk jaar lijkt wel sneller te gaan dan het vorige - wat een cliché.  Omdat we straks met champagne, kalkoenen en prachtige outfits het nieuwe jaar langzaam inluiden, rond kerstbomen en familie, zetten we hier de arbeidsmarkttrends voor 2020 op een rijtje.

2Partners: De 5 grote arbeidsmarkttrends van 2020

Trend 1: de markt blijft krap

De economische groei heeft - volgens veel onderzoeken en blogs - z’n max bereikt. Dat merk je bijvoorbeeld aan dat het aantal uitzendkrachten die worden ingezet afneemt. Je zou denken dat er dan juist meer werkzoekenden de markt op komen, maar door het grote aantal babyboomers dat het werkbijltje erbij neer gaat leggen zal dit niet gauw het geval zijn. Het geval blijft: veel vraag, weinig aanbod.

Trend 2: skills of the heart

Er is lange tijd op “harde skills” gerekruteerd: wat kan iemand allemaal op basis van z’n cv? Nu komen langzaam de soft skills aan bot - skills die van iemand een mens maken, zogezegd. Vanuit de filosofie dat sectoren en werkvelden alsmaar veranderen, en opleidingen langzaam minder zullen differentiëren en meer gaan algemeniseren, omdat het soort banen dat er nodig is zo snel verandert en ontwikkelt, is het beter om nieuwe kandidaten te zoeken op wie ze zijn, en welk pakketje soft skills ze bezitten, dan op harde opleidingseisen of een diploma Excel. Dat is allemaal aan te leren, is de filosofie. Soft skills moet je bezitten.

Wij zijn heel blij met bovenstaande trend, want dat is eigenlijk waar we al jaren voor pleiten: weg met dat cv, vooruit met de mens! We hebben daarom nog een artikel geschreven over wat soft skills precies zijn, en hoe je je potentiële werknemer erop kunt uitzoeken.

Trend 3: the digital recruitment-world

Van online sollicitatiebuttons ontwikkelen we ons langzaam naar video- en zelfs WhatsApp-solliciteren. Het gaat hierin allemaal om het gemak van de sollicitant. Hoe maken we stap naar solliciteren zo klein mogelijk? Een handige tip die we lazen was: voeg geen ‘voeg cv toe’ button toe als je potentiële kandidaat vooral via mobiel naar vacatures zoekt. Bijna niemand heeft een cv’tje klaarstaan op z’n telefoon, en dat weerhoudt iemand ervan snel een sollicitatie in te vullen. Conversie dus - heel belangrijk.

Trend 4: het afstemmen van de vacature op de doelgroep

Zogenaamde Job Value Propositions (JVP’s) worden steeds belangrijker. Wat maakt dat iemand kiest voor deze vacature bij deze werkgever? Het is dus de waarde van een vacature. Een JVP moet aansluiten bij je doelgroep. Het is daarom handig om in gesprek te gaan met die doelgroep (bijvoorbeeld medewerkers in soortgelijke functies) en stel vragen als: waarom heb je voor deze vacature gekozen, en waarom bij ons bedrijf en niet bij dat van de concurrent? Zo vind je uit wat jou uniek maakt.

Trend 5: robots nemen niet onze banen in

De markt verandert zo enorm en zo snel - het creëert voor alle verloren banen ook weer nieuwe. Er ontstaan nieuwe branches, vakgebieden, er is nieuwe kennis nodig, nieuwe opleidingen die mensen afleveren met specifieke kennis. Uiteindelijk kan een robot zichzelf niet bouwen, zullen we maar zeggen. De angst dat er heel veel banen verloren zullen gaan is te begrijpen, maar tegelijkertijd een angst die zichzelf zal inlossen naarmate de tijd vordert.

Kort samengevat gaat het dus vooral over de “user-experience”. Omdat de markt schaars is, moet de nieuwe werknemer gelokt worden met easy to use interfaces, makkelijke sollicitatie-buttons, WhatsApp sollicitaties en vlekkeloze JVP’s.

Wil je tips over hoe je dat kan doen? Of wat wij in dit kader bieden, als recruiters die enorm geskilld zijn in het zoeken van de mens achter het cv, we horen graag van je en wensen je bovenal een fantastisch 2020.

 Stefanie & Andrea

Contact?

Zoek je werk?

Upload je CV

Adres

2Partners
Van Lanschotlaan 2
5262 AG Vught                Stefanie  06-41474160   Andrea   06-37374280