Krijg meer gedaan met minder stress

13 januari 2020 | Algemeen

Dit stuk gaat over productiviteit. Dan weet je dat vast, voor het geval je er een enorme hekel aan hebt (of er al pro in bent ;-)). Om het jaar productief, effectief, gelukkig en relaxt door te komen starten we met een stuk over productiviteit aan de hand van het boek GRIP.

2Partners: Krijg meer gedaan met minder stress

Rick Pastoor schreef het omdat steeds meer mensen hem vroegen naar zijn workflow. Als baas bij Blendle moet hij veel ballen hoog houden, en krijgt hij on the go ook nog een YouTube kanaal, een boek en een baby van de grond.

Om ons te leren hoe hij dat doet is er nu zijn boek GRIP. En daarin staan verrassend duidelijke tips voor het effectiever inrichten van je week, je jaar en uiteindelijk zelfs je leven. We schreven hiernaast een praktisch stuk met tips voor het effectiever inrichten van je werkweek onder de titel Pak je agenda bij de kladden en krijg grip op je werkweek, ook te lezen op ons blog voor het geval je meteen aan de slag wil.

Nóg productiever?

Misschien vraag je je dit af, en dat is terecht. We krijgen steeds meer taken op ons bord, en moeten de boel nog leegeten ook. Mag het ook wat minder? Ja, zeker - en precies daarvoor is dit boek. We zijn massaal overwerkt, we kampen met een information overload en worden gedrild overal te excelleren - op ons werk én thuis. Dat kan niet. We zijn geen superman, maar gewoon mens. En gewone mensen kunnen dus wel een handvat gebruiken om met minder stress meer gedaan te krijgen.

Een simpel inzicht uit Pastoor’s boek: ‘Als we geld uitgeven, helemaal bij grotere uitgaven, zijn we superkritisch. We gaan in ons hoofd een lijstje met criteria langs, aan de hand waarvan we bepalen of we wel of niet onze portemonnee trekken. Het is vreemd dat we onze tijd niet op dezelfde manier bewaken, want onze kostbare uren kunnen ons als zand door de vingers glippen.’ Hij pleit ervoor dat je rigoureus je agenda prioriteert, alsof je in de week voor je vakantie zit en alleen de allerbelangrijkste dingen af kan maken voordat je je out-of-office aanzet. Ga met je tijd om als je kostbaarste bezit.

Je prioriteert vervolgens op basis van je verantwoordelijkheden. Wat is mijn rol in het geheel, en wat moet ik doen om die zo goed mogelijk te vervullen? Die verantwoordelijkheden moet je eerst fileren om te weten wat je dan in je agenda moet zetten. Daarna moet je die verantwoordelijkheden splitsen in dingen je ook echt kun dóen - concrete acties.

 

Niet belangrijk & niet urgent

De acties zet je op een balans. Die balans bestaat uit vier vlakken: belangrijk & urgent, belangrijk & niet urgent, niet belangrijk & urgent, niet urgent & niet belangrijk. Belangrijk & urgent moet sowieso, maar we moeten oppassen dat we daar niet te veel tijd aan kwijt zijn. Niet belangrijk & niet urgent zijn alle dingen waaraan we tijd verspillen en waar niemand wat aan heeft. Je mailbox refreshen bijvoorbeeld ;-). Niet urgent & wel belangrijk zijn taken waarvan we moeten bedenken of we die op een andere manier kunnen laten uitvoeren - besteed het bijvoorbeeld uit. Belangrijk & niet urgent zijn dingen waarvoor we eigenlijk graag tijd zouden willen maken, die ons verder gaan brengen in ons werk, maar omdat ze niet urgent zijn schrappen we die te makkelijk van onze lijst. Maak daar tijd voor.

Als je met deze dingen in je achterhoofd - en de tips uit ons andere artikel - je agenda in gaat delen deze week, creëer je al een hoop rust voor jezelf. Focus op belangrijk & urgent en belangrijk & niet urgent en behandel je tijd als je meest kostbare bezit. Dit is nog maar het topje van de GRIP-ijsberg, dus kijk vooral hier als je geïnspireerd bent geraakt.

Succes!

Contact?

Zoek je werk?

Upload je CV

Adres

2Partners
Van Lanschotlaan 2
5262 AG Vught                Stefanie  06-41474160   Andrea   06-37374280